Då var det dags igen.

I år kom magsjukan ovanligt tidigt till familjen. Jag låg hela dagen i går med huvudet i en hink skakandes av kramper och feber. Vi försökte isolera smitthärden - mig- från övriga familjen så gott det gick. Nu ska jag ägna dagen åt att städa lägenheten "Linda Skugge style". Jag som brukar irritera mig på hennes renlighetsnojor försöker nu desperat minnas varenda litet knep jag läst i hennes blogg. Där ser man. Det är lätt och sitta framför datorn och fnysa åt bacillskräck när minnet av förra årets kräksjuka är förträngt.
Vi drabbas ändå en gång varje år. Det värsta året var julen för två år sedan. Filuren var 4 veckor gammal när jag, på självaste julafton, drabbades av magsjukan. Eftersom vi hade två små barn och var bortbjudna på julafton, hade vi prioriterat bort julstädning och pynt. Där satt jag i soffan i det rörigaste och skitigaste av vardagsrum och ammade och kräktes om vart annat. Det var total missär. Två dagar senare kom min snälla mamma hem till oss med lite julmat. Då blev jag matförgiftad av laxen. Märkligt nog klarade sig lilla Filuren från att bli smittad.

Filuren fyller för övrigt två år i dag. Av förklarliga skäl tänker jag inte ge mig på att baka tårta själv, men en liten köpetårta ska jag nog skaffa. Jag ligger nu dessutom sorgligt mycket efter i planeringen. Endast en present är inhandlad och lägenheten är i bedrövligt skick. Om inte någon annan i familjen blir sjuk ska vi ha kalas här hemma både lördag och söndag. Filoran är mycket upprörd över att hon inte får bjuda alla sina kompisar på kalas med fiskdamm och lekar. Hon tycker inte att vi behöver fira Filurens födelsedag om det ändå inte ska vara på riktigt.

Sedan är det ju första advent på söndag. Då ska ju
- fönstrena vara putsade
- gardinderna bytta
- julstjärnor och stakar framplockade
- hyllor dammade
- golven torkade
- ...........
-..............

Det är mycket som ska hinnas med i dag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback